Ulkoistin asuntosalkun hallinnan - kerralla ja kunnolla!

Tämä blogikirjoitus on toteutettu kaupallisessa yhteistyössä Treco Oy:n kanssa.

Miten ihmeessä ehdit tehdä tuon kaiken: asuntosijoittamisen, täyspäiväisen työn, perhe-elämän ja kaiken muun?

Tämä kysymys nousee esiin usein keskusteluissa ihmisten kanssa. Eikä ihme - ajankäyttö on juurikin se isoin kipuilun aihe monelle ruuhkavuosien keskellä elävälle. Aika on tärkein resurssimme ja ainut, jota ei koskaan voi saada enää takaisin kun sen kerran kuluttaa. Miksi kuitenkin niin harvoin pysähdymme pohtimaan, mihin aikaamme – sitä tärkeintä resurssiamme – käytämme? 

En itsekään ole ajanhallinnassa mestari ja paljon on vielä opeteltavaa. Vaikka olen jo tehnyt paljon valintoja, jotka auttavat hallitsemaan aikaani paremmin, täytyy myöntää, että elämä tuntuu silti välillä varsin kaoottiselta.

Mutta - pakko on ollut itselleni paras opettaja. On ollut pakko alkaa pohtia ja johtaa omaa ajankäyttöään tehokkaammin. Perhe-elämän ruuhkavuodet touhukkaan taaperon kanssa, täyspäiväinen työ sekä kaikki asuntosijoittamiseen ja Rahamediaan liittyvä “side hustle” ovat jo melkoinen paletti hallittavaksi! Kun sisälläni alkoi kasvaa se kuuluisa “riittämättömyyden tunne”, totesin, että jotta en päätyisi polttamaan itseään loppuun, on päätettävä mihin keskittää oma aikansa ja ulkoistettava muita asioita rankalla kädellä. Tämä kaikki vaatii päästämistä irti vanhoista "teen kaiken itse" -tottumuksista.

Aloin miettiä ajankäytön priorisointia seuraavien kysymysten kautta: 

  • Mihin on järkevää käyttää omaa aikaansa? 

  • Mitä ovat ne asiat, joihin ehdottomasti tarvitaan omaa osaamistani ja mihin voin tuoda omalla osaamisellani arvoa?

  • Mitä asioita on mahdollista ulkoistaa muille?

  • Olenko luonut tarpeeksi vahvoja prosesseja ja systeemejä, jotta ulkoistaminen onnistuu?

  • Mihin järkevämpään voisin käyttää ulkoistamisen avulla vapautunutta aikaa?

Asuntoportfolion manageerauksen ulkoistaminen - kerralla ja kunnolla

Kerroin jo aiemmassa kirjoituksessani siitä, mitä kaikkea olen jo ulkoistanut ja millaisia ajankäytön valintoja tein erityisesti vuosien 2021 - 2022 aikana. 

Uutena on tullut se, että tämän vuoden alusta lähtien olemme puolisoni kanssa ulkoistaneet täysin henkilökohtaisissa nimissämme olevan asuntoportfolion huolenpidon ja vuokrauksen Suomessa. 

Kenelle sitten ulkoistimme asuntojen huolenpidon ja vuokralaisten hallinnan?

Trecolle. 

Treco on asuntosijoittajien perustama yritys, jonka tavoitteena on palvella kasvuhakuisia asuntosijoittajia, jotka haluavat nostaa sijoitustoimintansa seuraavalle tasolle. Trecon kanssa hallinnoinnin aloittaminen edellyttää minimissään kymmentä asuntoa. Mikäli asuntosijoittajan on kuitenkin tarkoitus kasvattaa salkkua määrätietoisesti, on tästä mahdollisuus joustaa.

Itse päätimme ulkoistaa henkilökohtaisissa nimissä olevan asuntoportfoliomme manageerauksen Trecolle kerralla ja kunnolla. Trecon Asuntovarallisuuden manageeraus -palvelu kattaa lähes kaiken mahdollisen, ja mikä hienoa, palvelua kehitetään jatkuvasti. He hoitavat asuntoportfolion hallintaan liittyvät velvoitteet aina vuokranseurannasta, vuokralaisten ja isännöitsijän kanssa kommunikointiin kuin huolenpitotarpeidenkin (kuten pienten korjausten) koordinointiin. Ulkoistimme myös vuokravälityksen Trecolle lisäpalveluna. Lähtökohtana yhteistyöllemme oli se, että palvelu on sen verran kokonaisvaltaista, että meidän ei  tarvitse tehdä enää juuri mitään asuntojen ja vuokralaisten hallinnointiin liittyen.

Miksi ulkoistaminen asuntosijoittamisessa kannattaa?

Näen asuntosalkun ja vuokralaisten hallinnan ulkoistamisen investointina, en kuluna. Miksi? Monestakin syystä:

  • Aikaa vapautuu sijoitustoiminnan kasvattamiseen: Oma aikani ei enää mene yksinkertaisiin (mutta aikaa vieviin) tehtäviin, vaan aikani vapautuu asuntosijoittamisessa asioihin, joissa luon parhaiten arvoa ja mitkä mahdollistaa bisneksen kasvattamisen (esim. rahoitusneuvottelut, uusien diilien löytäminen, verkostoituminen, yhteistyökumppaneiden koordinointi). 

  • Koko perheen hyvinvointi kasvaa: Vapaa-aikaa jää sille kaikista tärkeimmälle, eli perheelle, mikä vaikuttaa lopulta omaan ja koko perheen hyvinvointiin. 

  • Aikaa jää intohimoprojekteille: Aikaa jää myös itselle mielekkäisiin projekteihin (kuten podcastin tekemiseen tai asuntosijoitustapahtumien järjestämiseen).

  • Vuokralaistyytyväisyys kasvaa: Olen huomannut, että usein on parempi, että tietyt asiat tekee kyseisen alan ammattilainen laadukkaasti, sen sijaan että itse pyrkisin tekemään asioita “vasemmalla kädellä” muiden prioriteettien ristitulessa. Ammattitaitoinen toimija pystyy tarjoamaan vuokralaisilleni korkeatasoista ja viiveetöntä palvelua, mikä parantaa vuokralaistyytyväisyyttä.

  • Vuokranantajan riski pienenee: Ammattimaisella toimijalla on resurssit ja asiantuntemus tehdä vuokraustoimintaa oikein ja lainmukaisesti. He tekevät vuokralaisvalinnan tarkasti ja ovat ajantasalla vuokraustoiminnan velvoitteista.  He osaavat myös käsitellä mahdollisia ongelmatilanteita (kuten esim. vuokranmaksuun tai vuokralaisiin liittyvien haasteiden ratkomista). Tämä antaa itselleni lisää mielenrauhaa, kun tiedän, että asuntoni ja vuokralaiseni ovat hyvissä käsissä.

En ole ainut kasvuhakuinen asuntosijoittaja, joka on valinnut ulkoistaa asuntoportfolion hallinnan ja huolenpidon. Haastatellessani kokeneita asuntosijoittajia Asuntosalkku Kasvussa Podcastissa, huomasin, että suurin osa heistä on jossakin vaiheessa polkuaan kipuillut saman teeman kanssa. Useimmat heistä toivat kuitenkin esiin sen, että oman ajankäytön uudelleenpohdinta ja ulkoistaminen on kannattanut: aikaa on vapautunut asuntosalkun kasvattamiseen aivan uudenlaisella liekillä sen jälkeen, kun priorisointia ja valintoja on tehty!

Oletko sinä kasvua tavoitteleva asuntosijoittaja ja/tai yrittäjä? Onko tämä teema pohdituttanut sinua? Oletko sinä pohtinut ulkoistamista vaihtoehtona?

Lue lisää Trecon palvelusta täältä: https://www.treco.fi/

Edellinen
Edellinen

Aamuihminen, vaali aamujasi

Seuraava
Seuraava

Sijoittamisen aloittaminen noin tunnissa