Kolme vesivahinkoa kolmessa viikossa – mitä opin?

”Täällä on mennyt vedet asunnosta alakertaan. Huolto kävi juuri selvittämässä asiaa.”

Siinäpä viesti, jota yksikään vuokranantaja ei halua saada. Olin juuri paria viikkoa aiemmin viestitellyt toisen vuokralaisemme kanssa, joka oli huomannut astianpesukoneensa päästäneen pienen määrän vettä lattialle. Onneksi hän oli ollut kotona ja ehti kuivata vuodon välittömästi. Olimme Espanjassa, joten emme päässeet itse hoitamaan koneen vaihtoa, mutta onneksi se hoitui etänä. Säikähdyksellä selvittiin.

Opetus 1: Asuntojen hallinnoiminen sujuu etänäkin, mutta pulmatilanteessa haluaisin mieluiten itse olla paikalla.

Opetus 2: En osta enää muita kuin laatukoneita, jotka tiedän käyttövarmoiksi ja joille voin tilata huollon tutusta huoltoliikkeestä.

Alkujärkytyksen jälkeen on syytä hengitellä

Ja nyt sitten heti perään toinen vastaava yhteydenotto! Olimme edelleen Espanjassa ja lähdössä perheen yhteiselle viikonloppureissulle. Jos olisimme olleet kotona, olisimme menneet viivana paikan päälle, mutta nyt ei auttanut kuin odottaa lisätietoja. Ne olivat alkuun palapelimäisen epäselviä ja tulivat monesta eri lähteestä.

Pian selvisi, että keittiössä sijaitsevan pesukoneen vuotokaukalon alla oli tosiaan vettä, mutta vain pieni määrä. Asentamamme lattia oli vinyylimattoa, joten vahinkoa ei ollut sattunut. Putkimies kävi myöhemmin tarkistamassa liitännät. Säikähdyksellä selvittiin.

Opetus 3: Alkujärkytyksen jälkeen on syytä hengitellä. Vahinkotilanteessa vuokranantaja harvoin pystyy heti tekemään mitään.

Opetus 4: Jo pelkkä säikähdys opetti sen, että jatkossa nostamme aina keittiöremontissa vesieristeen keittiökalusteen taakse. Pieni vaiva, suuri mielenrauha tilanteessa, jossa vesikaluste pääsisi tiputtamaan vettä alleen huomaamatta.

Vesi läpi alakerran katosta

No se varsinainen vahinko sitten. Vesi oli mennyt rakenteiden läpi alakertaan naapurista, ja tämäkin asunto sattui olemaan meidän. Kylpyhuone, eteisen lattia ja keittiön seinä todettiin kosteiksi. 16 vuotta vanhassa kylpyhuoneessa oli vesieriste pettänyt. Alakerrassa ei onneksi ollut suurta vahinkoa, sillä vuoto oli huomattu heti ja kuivattu.

Suihkun käyttö piti lopettaa heti, mutta vuokralaiselle ei onneksi ollut ongelma käyttää yhtiön pesutiloja. Annoimme reilusti vuokranalennusta. Kotiin palattuamme kävimme paikan päällä keskustelemassa vuokralaisen kanssa jatkosta. Ilokseni hän ilmoitti haluavansa jatkaa asumista remontin jälkeen. Kauhukseni sain kuitenkin kuulla, ettei yhtiön vakuutus korvaa tällaista hitaasti syntynyttä vahinkoa, ja näin ollen myöskään vuokralaisen kotivakuutus ei korvaa väistöasumista. Tämä oli minulle uutta tietoa. Me emme tietenkään peri väistöajalta vuokraa, mutta kyllä väistöstä ja tavaroiden muutosta kuluja syntyy. Tarjosimme vuokralaiselle toista asuntoamme, mutta hän löysi majapaikan muualta.

Kuivatus on nyt saatu päätökseen ja remontti alkaa toivon mukaan ensi viikolla. Kaikki on sujunut isännöitsijän ja hallituksen kanssa hämmentävän jouhevasti (kop kop). Selvää kuitenkin on, että vaikka kyseessä on yhtiön remontti, on hyvä olla kartalla kaikesta ja käydä paikan päällä katsastamassa tilannetta, ihan samaan tapaan kuin kyseessä olisi itse tilattu remontti. On hyvä myös olla tarkkaan selvillä vastuunjaosta osakkaan ja yhtiön välillä.

Koska remontti laajenee keittiön puolelle, vaatii se myös meiltä tulevan keittiöremontin suunnittelua ja optimointia jo tässä vaiheessa, ettei tule tehtyä turhia hätäratkaisuja vaan sellaisia, joiden kanssa voidaan elää jatkossakin. Meidän ei pitänyt remontoida tätä asuntoa vielä tässä vaiheessa, mutta väkisinkin tulee nyt pohdittavaksi, olisiko tiettyjä asioita, kuten astianpesukone ja kaapistot, syytä päivittää. Niiltä osin kuin kyse ei ole yhtiön remontin seurauksena tehdystä ennallistamisesta, nämä menevät tietysti meidän omaan piikkiin.

Opetus 5: Mikään vakuutus ei korvaa hitaasti syntynyttä vahinkoa ja siitä aiheutuneita seuraamuksia.

Opetus 6: Vuokralaisen kanssa päästiin yhteiseen suunnitelmaan kiinni keskustelemalla ja hänen toiveitaan kuunnellen. Tilanne ei ole mukava kenellekään, mutta asunto pitää tietysti saada kuntoon, sen ymmärtävät kaikki.

Loppu”kevennys”

Parin kuukauden kuluttua tapahtuneesta miehen puhelimeen kilahtaa viesti: ”Pitäisi saada ovi auki Xxxxtie xx asunnossa 3. Epäillään vesivahinkoa.”

Kyseessä on juuri remontoimamme asunto, jossa vuokralainen on ehtinyt asua muutaman viikon. Kylmä kokovartalohiki päällä ajamme nilkka suorana paikalle. Huollon auto näyttää olevan naapuritalon pihassa. Koputtelemme oveen. Saamme kuulla, että vahinko on naapuritalon asunnossa 3.

Syystä tai toisesta huolto oli saanut isännöitsijältä väärät yhteystiedot. Saatoin antaa palautetta.

P.S. Meillä on juuri nyt ruuhkaa! Vesivahinkoremonttia ja kolmea (!) muuta kesken olevaa remonttiamme voit seurata Instatililläni.

Edellinen
Edellinen

Ura muutoksessa ja Kyky ansaita omilla vahvuuksilla

Seuraava
Seuraava

Oulu kielsi airbnb:n