Täydellistä mikromarkkinaa etsimässä

Asuntomarkkina on aina hyvin paikallinen ja elää jatkuvassa muutoksessa trendien vaihdellessa paitsi kaupungeittain, myös kaupunginosittain. Arvonkehityksen ollessa varsinkin keskipitkällä tai pitkällä aikavälillä merkittävä komponentti asunnon taloudellisessa yhtälössä, on sijainnin tulevaisuuden kehitys tärkeässä osassa. Saman postinumeroalueen viereiset kadut tai saman kadun viereiset talot voivat olla maineeltaan ja arvoltaan täysin erilaisia. Siksi mikromarkkinan tuntemuksella mahdollista tehdä merkittävää etua suhteessa muihin markkinoilla liikkuviin ja varmistaa sijainnin taloudellinen selkäranka. Tässä kirjoituksessa pohditaan hieman mikromarkkinan analysointia:

1. Tilastot ja data: Yleiskatsauksella julkisiin datalähteisiin saa helposti yleiskuvan eri asuinalueista.  Esimerkiksi Suomen vuokranantajat julkaisevat vuosittain kaupungirankingin ja Hypo suurimpien kaupunkien eri alueiden ns luottoluokitukset. Tilastokeskus tarjoaa perusvarmaa tietoa, kuten myös yksinkertainen googlaus tai alueen vuokra- sekä myynti-ilmoitusten selailu. 

 

2. Demografiset tekijät: Alueellinen väestönkasvu, tulotaso ja työllisyystilanne ovat muutamia tekijöitä, jotka määrittävät paljolti alueen profiilia sekä kohderyhmää.

 

3. Infrastruktuuri ja palvelut: Julkinen liikenne, päiväkodit, koulut ja kaupat eli ns hygieniatekijät vaikuttavat suuresti alueen houkuttelevuuteen. Löytyykö kohderyhmän arjessa tarvittavat palvelut helposti ja läheltä?

 

4. Historiallinen konteksti: Alueen historia voi paljastaa, miten markkinat ovat aiemmin reagoineet erilaisiin taloudellisiin ja sosiaalisiin muutoksiin. Jokaisella paikkakunnalla on oma historiansa, ja se heijastuu asuntomarkkinoihin. Onko alueella historiallisesti ollut suurta kysyntää vai ovatko tietyt tekijät – kuten teollisuuden hiipuminen – vaikuttaneet hintakehitykseen? Entä miten aiemmat taloudelliset kriisit ovat vaikuttaneet markkinoihin? Syventymällä alueen historiaan voit saada paremman käsityksen siitä, miten markkinat saattavat käyttäytyä tulevaisuudessa.

5. Tulevaisuuden näkymät: Suurten yritysten investoinnit, infrastruktuuriprojektit tai muut merkittävät muutokset voivat vaikuttaa merkittävästi asuntojen kysyntään ja sitä kautta hintoihin. Monet varmasti tuntevat sen pienen paikkakunnan joka tunnetaan yhdestä tehtaastaan. Kun sijoitat asuntoon, sijoitat tulevaisuuteen.

 

6. Kilpailu ja vertailu: Miten alueesi vertautuu muihin? Onko se houkuttelevampi kuin naapurialueet? Aina kun arvioit paikallisia asuntomarkkinoita, kannattaa ottaa huomioon myös viereiset alueet. Miksi? Koska asunnonostajat ja sijoittajat tekevät usein vertailuja, kuten hintoja, palveluita, liikenneyhteyksiä, elämänlaatua ja monia muita tekijöitä. Ymmärtämällä, miten alueesi vertautuu muihin, voit paremmin arvioida sen todellista arvoa markkinoilla.

7. Elämänlaatu ja viihtyvyys: Alueen kulttuuritarjonta, vapaa-ajan mahdollisuudet ja yleinen elämänlaatu ovat keskeisiä ajureita päätösten takana. Täytyy myös muistaa, että yksiselitteistä vastausta ei ole, vaan vastaukset riippuvat kohderyhmän tarpeista ja mieltymyksistä. Yksiössä asuvan opiskelijan tarpeet ja mieltymykset eivät välttämättä ole samoja kuin neliössä asuvan perheen. Mieti siis kuka on loppukäyttäjä.

 

8. Asiantuntijoiden näkemykset: Kiinteistönvälittäjät, asuntosijoittajat ja pankkiirit ovat arvokkaita tietolähteitä. Usein alalla toimivat kuulevat asioita joita ei tilastoista tai julkisista lähteistä löydä. Yhdistelemällä eri toimijoiden tietoja voi saada merkittävää informaatioetua suhteessa muihin markkinoilla liikkuviin.

 

9. Paikan päällä havainnointi: Vaikka data on kullanarvoista, oma kokemus ja havainnointi paikan päällä antaa konkreettisen kuvan alueesta ja sen tunnelmasta. Siksi monesti on hyvä lähteä liikkeelle alueesta jonka jo ennestään tuntee, eli on esimerkiksi asunut lähistöllä tai muuten liikkunut alueella paljon. Toisaalta menneisyyden haamuissa voi myös piileä vaara, sillä kuten vanha viisaus menee, paikalliset tietävät viimeisenä jonkin alueen muuttuneen.

Loppujen lopuksi hyvien mikromarkkinoiden tunnistaminen on avainasemassa asuntojen parissa onnistumiseen varsinkin pidemmällä aikavälillä. Syvenny tilastoihin, keskustele asiantuntijoiden kanssa ja luota sen jälkeen omaan intuitioosi.

Ps. Päivittäistä sähläämistäni voi seurata parhaiten instagramin kautta. Jos yhtään ylläolevat aiheet kiinnostavat, heitä ihmeessä viestiä niin vaihdellaan ajatuksia

Edellinen
Edellinen

Elämä ei ole kilpailu: Opi hyväksymään oma polkusi

Seuraava
Seuraava

Vauva (markkina) raivoaa, mitä tehdä?