Jokainen meistä on oma organisaationsa

Oman elämän johtaminen ja organisaation toiminnan johtaminen saattavat näyttää aluksi hyvin erilaisilta konsepteilta, mutta työhön paluun jälkeen olen havainnut, että molemmissa onkin paljon samaa. Olen ammentanut havaintojani ja oppejani työstä arkeen, arjesta työhön, yrittäjyydestä arkeen, työstä yrittäjyyteen, yrittäjyydestä työhön, asuntosijoittamisesta yrittäjyyteen jne. Tällä hetkellä arki on ja tuntuu todella täydeltä ja saan kokea päivittäin onnistumisia, kiitollisuutta ja elämä on yksinkertaisesti hyvää.  

Elämä tuntuu tosi täydeltä ja kun on paljon, mistä ammentaa, niin saa myös paljon. Kyllä, olen joutunut karsimaan ja joudun karsimaan vielä vähän lisää, mutta tiettyjen asioiden pois jättäminen on tehtävä oman hyvinvoinnin tasapainossa pitämiseksi ja samalla tietoinen valinta ohjata energiaa niihin asioihin, jotka tuntuvat itselle oikeilta ja tavoittelemisen arvoisilta.  

Kirjoitinkin aiemmin instagramin puolelle siitä, kuinka itselle oikeiden valintojen tekeminen ja itsetuntemuksen vahvistaminen auttaa sisäisten motivaatiotekijöiden löytämisessä. Näin elämästä tulee tyydyttävämpää ja syntyy tunne siitä, että kulkee itselleen oikeaa polkua. Tämähän pätee yhtä lailla, niin työhön kuin arkeenkin ja loppujen lopuksi oman elämän johtaminen on hyvin samanlaista, kuin organisaation toiminnan johtaminen. Kummassakin tapauksessa tavoitteena on tarkoituksenmukainen ja tyydyttävä toiminta, oli sitten kyseessä yksilö tai organisaatio.  

VISIO JA TAVOITTEET

Organisaation johtaminen alkaa usein vision ja tavoitteiden asettamisella. Sama pätee elämään. Kuvittele, että oma elämäsi on organisaatio ja sinä olet sen johtaja. On tiedettävä, mihin suuntaan haluat organisaation etenevän, ja mitkä ovat pitkän aikavälin tavoitteesi. Onko se menestyvä ura, onnellinen perhe-elämä, terveys ja hyvinvointi vai kaikki nämä yhdessä? Kun sinulla on selkeä visio ja tavoitteet, voit alkaa suunnitella toimintaa niiden saavuttamiseksi.  

Jos lähdet tavoittelemaan asioita ulkoisista syistä tai ulkoisten motivaatiotekijöiden ohjaamina, on tavoitteisiin vaikeampi sitoutua, mutta jos opit tunnistamaan, mitkä asiat sinua aidosti kiinnostavat, motivoivat ja tuntuvat oikealta, on helpompi ottaa johdonmukaisia askeleita oikeaan suuntaan. Matka tuntuu helpommalta.  

Suunnittelu ja Resurssien Hallinta 

Organisaation johtaminen vaatii tehokasta suunnittelua ja resurssien hallintaa. Tämä pätee myös omaan elämään. Tavoitteiden saavuttamiseksi on laadittava suunnitelmia ja hallittava resursseja, kuten aikaa, rahaa ja energiaa. On tehtävä päätöksiä, miten resursseja kannattaa käyttää. Käytännössä tämä voi tarkoittaa priorisointia, budjetointia ja aikataulutusta. Jos organisaation asiat eivät ole tasapainossa heijastuu se negatiivisesti organisaation toimintaan ja käytettävissä oleviin resursseihin, samaa pätee elämään. Jos arki ei ole tasapainossa näyttäytyy se yleensä hyvinvoinnin heikkenemisenä, jolloin on tehtävä valintoja tasapainon uudelleen löytämiseksi.  

Johtaminen ja Ihmissuhteet 

Hyvä johtaminen organisaatiossa edellyttää vahvoja ihmissuhdetaitoja. Sama pätee oman elämän johtamiseen. Selkeä viestintä, luottamuksen rakentaminen ja konfliktien käsitteleminen ovat perus edellytyksiä. Ihmissuhteet ovat keskeinen osa elämää, ja niiden laatu vaikuttaa merkittävästi siihen, kuinka oman elämän tai organisaation johtaminen onnistuu.  

Päätöksenteko ja Priorisointi 

Organisaation johtaminen vaatii jatkuvaa päätöksentekoa ja priorisointia. Samaan tapaan arjessa on tehtävä päätöksiä, jotka vaikuttavat siihen, miten omia resurssejaan haluaa ja tarvitsee käyttää. On opittava erottamaan tärkeät ja kiireelliset tehtävät toisistaan sekä tekemään päätöksiä pitkän aikavälin tavoitteiden kannalta. 

Mittarit ja Seuranta 

Organisaation johtaminen vaatii tavoitteiden seuraamista ja tulosten mittaamista. Tämä tuntuu arjesta kovin kaukaiselta ajatukselta, mutta olen huomannut, että matkasta nauttimisen kannalta on palkitsevaa, kun omaa onnistumistaan pystyy mittaamaan. Toisaalta arjen mittareiden ei ole pakko olla numeerisia. Kun ottaa aikaa pysähtyen miettimään sitä, miten tunnekokemus elämästä ja arjesta on muuttunut esimerkiksi elämäntapamuutoksen aloittamisen jälkeen, on motivoivaa jatkaa samalla polulla, kun ymmärtää olevansa jo pitkällä ja yhä lähempänä tavoitettaan.  

Muutos ja Joustavuus 

Organisaatiot joutuvat usein mukautumaan muuttuviin olosuhteisiin ja markkinoihin. Sama pätee elämään. Elämässä voi tapahtua odottamattomia muutoksia, joihin joutuu sopeutumaan. Kyky joustaa on tärkeää taito, niin organisaation johtamisessa kuin oman elämän johtamisessakin. Muutokset voivat tarjota uusia mahdollisuuksia ja haasteita, ja kyky sopeutua niihin voi olla ratkaiseva menestymisen ja hyvinvoinnin kannalta. 

Tiimityö ja Tuki 

Organisaatiot eivät toimi ilman tiimityötä, ja sama pätee elämään. Ei ole vahinko, että tarvitsemme ympärillemme perheen, ystäviä ja ammattilaisia, jotka voivat tarjota tukea ja apua. Hyvät tiimit ja vahvat tukiverkostot tukevat tavoitteiden saavuttamisessa ja auttavat käsittelemään vaikeuksia. 

Oppiminen ja Kehittyminen 

Organisaation johtamisessa ja omassa elämässä oppiminen ja kehittyminen ovat jatkuvia prosesseja. Töissä pääsin osaksi henkilökohtaista valmennusta, josta olen saanut lyhyessä ajassa valtavasti. Havaitsin muun muassa, että minulle tavoitteen saavuttamista tärkeämpää on matka, sen mukanaan tuoma oppiminen, kasvaminen ja kehittyminen. Matkalla on mahdollisuus oppia itsestään uusia asioita ja ymmärtää, että alun perin asetettu tavoite, ei olekaan enää tavoittelemisen arvoinen. Mitä rohkeammin uskallamme myös matkalla tehdä itsemme mukaisia valintoja, sitä tyydyttävämpi on lopputulos. Vaikka se ei olisikaan sitä, mitä alun perin olimme sen ajatelleet olevan.  

Tässä tuleekin esille ero oman elämän ja organisaation johtamisessa. Tietyistä tavoitteista jääminen nähdään organisaatiossa usein epäonnistumisena, joka voi huonoimmassa tapauksessa johtaa jopa koko organisaation toiminnan tai sen tiettyjen osien kaatumiseen, kun taas omassa elämässä tavoitteiden saavuttamattomuus voikin olla uusi mahdollisuus ja voitto, kun elämän laatu paranee itsetuntemuksen vahvistuttua.  

Olen alkanut ajatella elämääni organisaationa. Ajatuksena tämä on selkeyttänyt ja helpottanut arjen ja siihen kuuluvien resurssien hallintaa ja organisointia. Tekemisen sekamelska onkin jäsennelty. Toiminnoillani ja valinnoillani on tarkoitus. Tavoitteet ovat tärkeä osa kokonaisuutta, jotka ohjaavat suuntaa ja valintoja, mutta ennen kaikkea matka tuntuu mieluisalta ja tarkoituksenmukaiselta. Merkityksellisyyden kokemus ja kiitollisuus elämää kohtaan ovat läsnä päivittäin. Organisaatio Annika toimii, kehittyy, kasvaa, edistyy, menestyy ja ennen kaikkea voi hyvin.  

-Annika

Edellinen
Edellinen

Kun ajattelin juoda lattea koko perhevapaan ajan

Seuraava
Seuraava

Näin muutimme väsyneen kerrostalokaksion unelmiemme kodiksi