3 markkinointikikkaa, joilla sinua houkutellaan ostamaan enemmän kuin tarvitset

Muistan, kun sisustin yhtä ensimmäisistä kodeistani. Koti oli paljon suurempi, mihin olin aiemmin tottunut. Oli tapahtunut yllättävä hyppäys kerrostaloyksiöstä rivitalokolmioon ja huoneita oli monta laitettavaksi. Halusin tietenkin kaiken olevan täydellistä, mutta nuoren ihmisen budjetti ei ihan riittänyt kaikkeen siihen, mitä olin suunnitellut. 

Silloin näimme tuolloisen poikaystäväni kanssa houkuttelevan tarjouksen: "Osta sohva tänään, maksa myöhemmin." Vieläpä korottomalla maksuajalla! Emme ajatelleet asiaa sen tarkemmin ja tartuimme tarjoukseen. Silloin sain samalla ensimmäisen luottokorttini, joka mahdollisti myös muiden ihanien tavaroiden ostamisen maksuajalla.

Kuukaudet vierivät, ja ikäväkseni sain huomata, että "maksa myöhemmin" -hankinnat alkoivat kasautua. Se, mikä aluksi tuntui hyvältä idealta, osoittautui myöhemmin kammottavaksi virheeksi.

Kissat repivät sohvan heti ensimmäisenä päivänä rikki ja repaleista sohvaa maksettiin vielä puoli vuotta tuhoamisen jälkeen. Se oli ensimmäinen opetukseni siitä, miten markkinointi voi saada meidät toimimaan hetken mielijohteesta ja elämään yli varojemme. Harmi, etten oppinut lopullista läksyä vielä silloin, vaan vasta myöhemmin, kun toistimme saman virheen talomme kanssa. Sohvaläksyni tosin opin. Olen ostanut kaikki sohvani sen jälkeen käytettynä ja käteisellä.

Jo edesmenneet kissani Adela ja Heron tuhoamallaan divaanisohvalla.

Yrittäjänä minun varmasti oikeasti pitäisi rakastaa markkinointia, mutta mitä enemmän olen vuosien saatossa oppinut markkinoinnista, sitä enemmän olen alkanut inhota monia taktiikoita, joilla ihmisiä ohjataan lähes huomaamatta tekemään päätöksiä jotka pahimmillaan johtavat elämään yli varojen. Seuraavaksi kyseenalaistan muutamat markkinointikikat, sekä jaan ajatuksiani markkinointiviidakosta selviytymiseen voittajana.

“Sisusta tänään, maksa myöhemmin”

"Maksa myöhemmin" -tarjoukset voivat kuulostaa hyvinkin houkuttelevilta, mutta johtavat helposti rahavaikeuksiin. Vaikka kotiin tekisi mieli hankkia uusia huonekaluja juuri nyt, ja mieluusti jo eilen, maksujen siirtämisestä voi kertyä isoja summia korkojen ja piilokulujen kautta. Jopa koroton luotto on aina riski, sillä koskaan ei voi tietää, mitä elämässä tapahtuu. Esimerkiksi oma maksukyky voi heikentyä hyvinkin yllättäen.

Ennen kuin tarttuu houkutukseen, kannattaa siis pohtia, onko hankinta todella välttämätön juuri nyt ja taloudellinen riski sen arvoinen. Muutenkin jatkuvan uuden ostamisen sijaan voi harkita esimerkiksi kierrätettyjen tai käytettyjen tavaroiden hankintaa. Tämä ei pelkästään säästä rahaa, vaan on myös ympäristöystävällisempää.  

Itse koen, että on myös oikeasti paljon tyydyttävämpää säästää itse hankintoihin. Kun on säästänyt ja tehnyt hankinnan omalla rahalla, se tuntuu ansaitulta ja hankinnan arvo voi jopa kasvaa ilman, että jälkikäteen täytyisi huolehtia maksujen hoitamisesta tai kasautumisesta.


”must-have”

Muotiteollisuus ja brändit rakastavat luoda kauden "pakko saada" -listoja. Listojen tarkoitus on luoda mielikuva siitä, että sinun täytyy omistaa tiettyjä tuotteita ollaksesi trendikäs tai ajan tasalla. Todellisuudessa nämä tuotteet ovat harvoin välttämättömiä, ja niiden ostaminen voi tyhjentää lompakkoasi ihan turhaan.  

Älä vertaa itseäsi muihin tai siihen, mitä muilla on. On tärkeämpää rakentaa elämästä omannäköistä ja tehdä päätöksiä, jotka heijastavat juuri omia arvoja ja tarpeita. Materia ei määritä kenenkään arvoa.

Tyylin päivittämisen ei tarvitse maksaa mammonaa, oli sitten kyse vaatteista tai sisustuksesta. Käymällä läpi omia kaappeja ja yhdistelemällä vanhoja vaatteita tai tavaroita uusilla tavoilla, hankkimalla second-hand-löytöjä tai tekemällä vaihtokauppoja ystävien kanssa on myös mahdollista piristää vaatekertaa tai kotia pikkurahalla tai jopa ilmaiseksi. Suuri vaikutus ilman suuria kuluja.

“Osta enemmän, säästä enemmän!”

  Kuulostaako tutulta? "Ota kolme, maksa kaksi" tai "Osta yli 75 eurolla ja saat ilmaisen toimituksen" -tyyppiset tarjoukset voivat saada sinut ostamaan enemmän kuin tarvitset. Vaikka saatat tietysti säästää yksittäisissä tuotteissa, nämä tarjoukset voivat yllyttää käyttämään rahaa sellaisiin asioihin, joita et oikeasti tarvitse. 

Ylimääräisten asioiden ostaminen ei ole pelkästään taloudellista tuhlausta, vaan myös kuormittaa ympäristöä.

Tietysti joissain tapauksissa "osta enemmän, säästä enemmän" voi olla myös hyödyllinen: jos tiedät tarvitsevasi tietyn tuotteen suurina määrinä tai pitkäksi aikaa (esimerkiksi taloustarvikkeet, joita käytät jatkuvasti), tarjoukset voivat olla hyödyllisiä. Ole kuitenkin tarkkana, ettet osta vain siksi, että "säästät". Mieti ensin, onko tarve todellinen ja järkevä.

Itse ostan aina esimerkiksi tiskiaineita heti useamman pullon kerralla, jos ne sattuvat olemaan hyvässä tarjouksessa. Samoin saatan tehdä myös vitamiinien kohdalla. Viiden euron postikulujen maksaminen yhdestä kahdenkymmenen euron maitohappobakteeripurnukasta tuntuu harvoin taloudellisesti fiksulta.


Kestävien valintojen tekeminen tukee sekä omaa talouttasi että ympäristöä. Älä vertaa itseäsi muihin, vaan tee päätöksiä, jotka tuntuvat hyvältä sinulle ja tekevät elämästäsi omannäköisen. Lopulta kyse on siitä, että elät vastuullisesti ja tasapainoisesti, omilla ehdoillasi.

Tietoisuus näiden markkinointikeinojen olemassaolosta ja niiden tunnistaminen auttaa pysymään budjetissa ja välttämään tarpeettomia ostoksia.


Seuraa minua Instagramissa, sieltä löydät vinkkejä budjetointiin, säästämiseen ja lisätuloihin.

Edellinen
Edellinen

ARVOVALINTOJA ASUNTOKAUPOILLA - MITÄ MYIMME POIS JA MITÄ OSTIMME TILALLE?

Seuraava
Seuraava

Taloudellinen riippumatto: minun rahatarinani