Haluan olla hyvä vuokranantaja
*tätä blogitekstiä sponsoroi Suomen Vuokranantajat
Haluan olla hyvä vuokranantaja. Mutta mitä se tarkoittaa? Minulle vuokranantajuus on kuin yritystoimintaa. Ajattelen vuokralaisiani asiakkainani ja haluan toimia vuokranantajan asemassani ammattimaisesti. Vuokralaiseni ovat lopulta tärkeimmät tyypit taloudellisen vapauden tavoittelemisen yhtälössäni.
Millainen sitten on hyvä vuokranantaja? Alla omia pohdintojani aiheesta.
HYVÄ VUOKRANANTAJA ON LUOTETTAVA
Tämä on mielestäni vuokranantajan tärkein ominaisuus. Vuokralaisen pitää olla varma siitä, että hän toimii luotettavan vuokranantajan kanssa.
Usein puhutaan vain vuokralaisen luotettavuudesta, mutta vuokrasuhde on kaksisuuntainen. Itse pyrin jo näytöllä luomaan luottamuksellisen ilmapiirin esimerkiksi kertomalla, että olen kokenut vuokranantaja. Koska kyselen vuokralaiselta yksityisiä tietoja, pyrin aina myös kertomaan itsestäni. Uskon tämän lisäävän luottamusta.
Jo asunnon vuokrailmoitusta laatiessa voi mielestäni kiinnittää huomiota siihen, kuinka luotettava kuva siitä syntyy. Esittelytekstin lisäksi esimerkiksi kunnolliset valokuvat viestivät mielestäni luotettavuudesta. Vuokrasopimusta tehdessä voi saada lisäluotettavuuspisteitä käyttämällä Suomen Vuokranantajien sopimuspohjaa.
HYVÄ VUOKRANANTAJA ON JÄMÄKKÄ
Hyvän vuokranantajan tulee tietää rajansa, sillä joskus voi tulla eteen tilanteita, joissa niitä koetellaan. Enkä puhu nyt ainoastaan tilanteista vuokralaisen kanssa, vaan siitä, että asuntosijoittajana ja vuokranantajana joutuu väistämättä toimoimaan myös yhtiön hallituksen, kiinteistöhuollon ja isännöitsijän kanssa.
Jämäkkyydestään huolimatta vuokranantaja voi tietyissä tilanteissa olla joustava. Itse olen joustanut esimerkiksi määräaikaisessa sopimuksessa, kun vuokralainen halusi muuttaa poikaystävän kanssa yhteen. Vuokranmaksussa voisin joustaa, jos maksuvaikeudelle olisi pakottava, väliaikainen syy, mutta en missään nimessä jatkuvasti.
HYVÄ VUOKRANANTAJA ON TAVOITETTAVISSA
Tämä ei kuitenkaan tarkoita jatkuvaa päivystämistä puhelimen päässä. Itse olen pitänyt puhelimen äänettömällä viimeiset 11 vuotta, eli en todellakaan ole vuokralaisteni käytettävissä vuorokauden ympäri. Vastaan sähköposteihin ja whatsapp-viesteihin kyllä, viimeistään seuraavana arkipäivänä. Pyrin aina myös ohjaamaan ongelmatilanteissa oikeaan osoitteeseen – useimmat asumisen ongelmat kuuluvat huollolle tai isännöitsijälle.
HYVÄ VUOKRANANTAJA ON VALMIS OPPIMAAN
Kukaan ei tiedä kaikkea ryhtyessään vuokranantajaksi, sillä tämä on työ, jossa oppi tulee matkan varrella. Monet asiat, esimerkiksi sopimuksiin liittyen, on kirjattu lakiin, ja niistä on hyvä olla perillä, kun aloittaa. Valmis ei todellakaan tarvitse olla, mutta pitää olla valmis ottamaan asioista selvää.
Itse olen oppinut matkan varrella valtavasti muun muassa blogeista, podcasteista (olethan jo tutustunut Rahamedian uuteen Asuntosalkku kasvussa -podcastiin?) sekä verkostoitumalla.
HYVÄ VUOKRANANTAJA HUOLEHTII, ETTÄ KASSA ON KUNNOSSA
Tämä on erittäin tärkeä hyvän vuokranantajan piirre. Omaa taloutta ei koskaan kannata vetää niin tiukille, että on pulassa, jos asuntoon tulee tyhjä kuukausi, jääkaappipakastimen uusiminen ja ylimääräisen vastikkeen periminen yhtäaikaa.
Me olemme varautuneet pitämällä yhden kuukauden vuokraa vastaavan puskurin jokaista asuntoa kohden. Kun asuntoja on useita, ne voivat tarvittaessa kompensoida toinen toisiaan, sillä harvoin edelliset tapahtuvat yhtäaikaa.
P.S. Keskustelimme tästä aiheesta myös oululaisten asuntosijoittajien lounaalla viime viikolla. Jos haluat mukaan, ota seurantaan Instatilini, huutelen lounaista siellä!