Rahamedia

View Original

Miten tienata netissä?

Miten tienata rahaa netissä on kysymys, jonka usea on googleen joskus kirjoittanut. Ehkäpä eksyitkin tänne sitä kautta. Jos kuitenkin etsit helppoa ja nopeaa rahaa netin kautta tienaamiseen, niin sitä ei löydy. Ei täältä, eikä mistään muualtakaan. Easy come – easy go. Mikä laulaen tulee, se viheltäen menee ja mitä näitä nyt on… Ei ole olemassa helppoa rahaa. Jos etsit keinoja saada rahaa helposti ja nopeasti, on nyt hyvä aika tarkastella omaa rahankäyttöäsi ja pohtia, missä mennään metsään. Paras tapa saada tasapaino omaan taloudelliseen tilanteeseen on arvostaa sitä rahaa, mikä sinulla on jo käytettävissäsi ja opetella rahataitoja. Mutta itseasiaan.

Rahan tienaaminen netissä ja sisällöntuottaminen on monia (erityisesti nuorempaa sukupolvea) kiinnostava aihe. Tähän blogitekstiin haastattelin Lari Heinosta. Mihin sitä säästäis? -sijoitus- ja raha-aiheisen brändin yrittäjää ja sisällöntuottajaa, joka on parissa vuodessa rakentanut sisällöntuotannosta itselleen toimentuloon tuottaen laadukasta ja hyödyllistä sisältöä Youtubeen, Instagramiin, TikTokkiin ja Twitteriin.

Lari Heinonen (@mihinsitasaastais), on 24-vuotias turkulainen nuori mies. Työkseen hän pyörittää Suomen suurinta yksityishenkilön omistamaa raha- ja sijoitusaiheista YouTube-kanavaa ja brändiä opettaen ihmisille sijoittamisesta, taloudesta, oman talouden hallinnasta. Lari seuraa markkinatilannetta aktiivisesti ja tekee päivityksiä ja tuottaa sisältöä kanaviinsa kansantajuisesti.

 TYÖ SISÄLLÖNTUOTTAJANA

Työ sisällöntuottajana kiinnostaa monia. Myös minua. Olen seurannut Laria kuukausien ajan ja hänen tapansa tuottaa sisältöä on mielenkiintoinen ja mukaansatempaava. En yhtään ihmettele hänen menestystään sisällöntuottajana. Lari kertoo hypänneensä sisällöntuottajaksi pari viikkoa Youtube -kanavansa perustamisen jälkeen. Kiinnostus sijoittamiseen syttyi podcastien ja jenkkitubettajien kautta.

”Asiasta ei oltu esim. peruskoulussa tai lukiossa puhuttu mitään, josta olin aika kummissani. Kun ymmärsin, että sisällöntuottajia alalla ei täällä suomessa ole montaa (varsinkaan siis YouTubessa), niin aloitin blogin kirjoittamisen 'Mihin Sitä Säästäis?' nimellä. Aloitin blogin aluksi sen takia, että en uskaltanut puhua kameralle ja esiintyä ihmisille videolla.” Rohkeus videoiden tekemiseen löytyi kuitenkin joulukuussa 2020. Lopullisesti tein hyppäyksen YouTube-videoihin joulukuussa 2020 ja silloin sanoin myös pomolle, että vuoden vaihteessa lähden firmasta. Otin siis loparit, kun YouTube "uraa" oli takana pari viikkoa ja tulot koko hommasta ehkä 150€. (- nettisivumaksut, eli olin +-0 tilanteessa) Tarkoitus silloin oli aloittaa homma täysillä yrittäjänä ja toiminimen pistin pystyyn 2021 tammikuussa.”

Lari kertoo ottaneensa mallia sisällöntuotantoonsa Yhdysvalloista ottaessaan kaikki tärkeimmät somet haltuun. Hän kertookin, että on tärkeää näkyä laajalti eri kanavissa. ”Helposti vois jäädä jumiin vaan yhteen sosiaalisen median alustaan, mutta tärkeetä on näkyä laajalti kaikilla alustoilla. Ei voi olettaa, että kaikki käyttää just YouTubea. Mutta se on ehdottomasti pääkanava ja sinne ohjailen muista someista ihmisiä paljon. Syy YouTuben pääkanavana olemiseen liittyy vahvasti tuohon tulokysymykseen.”

TUBETTAMISESTA AMMATTI

”YouTube on maailman toiseksi suosituin hakukone, eli sieltä täytyy löytyä suomalaisille tärkeää infoa sijoittamisesta, jos tahtoo olla se, kenen juttuja katsotaan!” Lari kertoo tulojensa muodostuvan tällä hetkellä seuraavasti:

1. Adsense-tulot (YouTube mainokset)

2. Affiliatemarkkinointi + referral - Erilaisiin palveluihin ohjaaminen, josta mulle maksetaan korvaus. - Voi olla palvelun sisällä oleva referral bonus tai erillisen palvelun kautta tehty affiliatesopimus.

3. Yhteistyöt ja sponsorit - Videoilla voi olla sponsorislotteja, eli ~30-45 sekunnin mainos firmasta ja linkki descriptionissa - Ulkopuolinen palvelu voi tilata kokopitkän videon palvelustaan (esimerkiksi käyttöopas tai arvostelu) - Teen myös muille sisältöä. Tällä hetkellä mm. Bitcoinkeskuksen YouTube-kanavalle ja Tiktokkiin teen kerran viikossa videoita! - Uusia yhteistöitä hyvien firmojen kanssa etsin aina, eli saa olla yhteydesä.

Isoimman osan näistä muodostaa yhteistyöt/sponsorit. Joka muodostaa Larin arvion mukaan noin 80% tuloista. Tän jälkeen affiliatetulot ja adsense viimeisenä.

”Tulot vaihtelee kuukausittain, mutta tänä vuonna oon saanut keskimäärin pidettyä ne 4000€ paremmalla puolella ja tässä puhun siis nimenomaan bruttotuloista.”

Mitä aktiivinen sisällöntuotanto vaatii

Lari on rakentanut sisällöntuotannosta ainakin minun mittarillani verrattain nopeasti. Hän kertoo aloittaneensa sisällöntuotannon vuoden 2020 syksyllä blogin muodossa ja sen jälkeen uppoutuneensa aiheeseen oikein kunnolla.

”Varsinkin alkuun uppouduin töihin tosi pitkiksi ajoiksi, mutta tänä vuonna olen yrittänyt rajata hieman tuota aikaa ja keskittyä myös vapaa-aikaan ystävien ja puolison kanssa. Yrittäjänä se ei kuitenkaan aina ole helppoa, kun sähköpostit, Instagram-viestit ja YouTube-kommentit löytyy siitä omasta kännykästä aina.”

Lari kertoo käyttäneensä PALJON aikaa sisällöntuotannon tutkimiseen ja siihen, miten hän voi kehittää omaa toimintaansa yhä paremmaksi. Larin sanoin ”Ei ole siis yllätys, että kanava kasvaa jatkuvasti ja sisältö tavoittaa päivä päivältä enemmän ihmisiä. Sen eteen on tehty määrätietoisesti työtä!” 

Kuten aiemmin edellä kirjoitin. Ei ole helppoa ja nopeaa rahaa. Laadukas sisällöntuottaminen vaatii työtä, opiskelua, johdonmukaisuutta ja sitoutumista. Mutta mistä löytää tietoa ja kehittää omaa osaamistaan sisällöntuotannon ja siihen liittyvän aihealueen ympärillä?

Lari kertoo seuraavansa aktiivisesti talouteen liittyvää sisältöä YouTubesta, talousmedioista, Twitteristä ja ”mitä ikinä Googlen news feed mulle suoltaakaan”.

”Googlen news feedin algoritmi on oppinut näyttämään mulle ajankohtaisia ja kiinnostavia aiheita, joista monista oon sit tehnyt mm. TikTok-videoita tai ottanut ylös tulevaa pidempää Youtube-videota varten. Paljon siis käytän aikaa myös sisällön kuluttamiseen, jotta löydän inspiraatiota tuottaa sitä myös itse. Aina etsin kuitenkin uusia podcasteja, youtube-kanavia ja äänikirjoja kulutettavaksi, eli saa tulla youtube-kommentteihin ehdottamaan!”

Lari kertoo, kuinka jatkuva kehittyminen on vaikeaa, koska se vaatii tosi paljon työtä ja vaivaa. Kun itse pyörittää sisällöntuotantoa pääsääntöisesti täysin yksin ja sen lisäksi löytyy aktiivinen yksityiselämä, niin osaamisen kehittäminen on välillä vaikeaa. ”Yritän kuitenkin jatkuvasti haastaa itseäni oppimaan uutta, kun esim. markkinalla tapahtuu jotain, josta en itse ymmärrä mitään.” Haastatteluun vastatessa Lari kertoo ajankohtaiseksi asiaksi valuuttojen hinnanmuutokset ja bondeissa olevat ongelmat, jotka ovat asioista, joista hän yrittää tällä hetkellä oppia, jotta hän voisi puhua näistä aiheista myös yleisölleen.

 

Motivaation lähteillä

Laadukas sisällöntuottaminen ja sen ympärille rakennettu yrittäjyys vaatii siis pitkäjänteisyyttä ja suunnitelmallisuutta ja nämä vaativat motivaatiota. Sisällöntuottajan työhön Laria motivoi vapaus.

”Olin loppujen lopuksi aika onneton sellaisessa työssä, jossa joku muu päättää mun aikataulut ja monesti päivät venyi pitkiksi, jonka takia missasin mm. tärkeitä harrastuksia. Nykyään mikä motivoi sisällöntuottamisen jatkamisessa on useampi asia:

- Mua motivoi kehittää sisältöä eteenpäin, jotta yhä useampi saisi opittua sijoittamisesta ja siihen liittyvistä asioista

- Mua motivoi tulojen kasvattaminen ja passiivisen tulonlähteen rakentaminen

- Mua motivoi kasvattaa tästä brändistä yhtä tunnetumpi ja jotain suurempaa kuin minä itse. Jotain joka vois jäädä elämään mun elämän jälkeen!”

Lari kertoo olevansa todella paljon tyytyväisempi nykyiseen elämäntilanteeseen, kuin ennen palkkatyössä.

 ”Mulla on vapaus tehdä töitä missä haluan, mistä aiheesta haluan ja kenen kanssa haluan. Toki se tuo myös paljon vastuuta ja stressiä, mutta vapaus on sen arvoista. Tyytyväinen oon myös tilanteeseen, johon oon nyt päässyt työni ansiosta. Me nimittäin matkattiin puolisoni kanssa Uuteen-Seelantiin Working holiday viisumien kanssa. Ja täällä olis tarkoitus olla ensi vuoteen saakka. Vaikka mulla olis ollut mahdollisuus tehdä tämä palkkatyössä, eli siis jättää vanha työ ja tulla tänne tekemään jotain paikallisille työnantajille. Niin tämä tilanne on mun mielestä vaan ihan mahtava: saan jatkaa omaa mahtavaa työtäni täältä, tutustua uuteen maahan ja kulttuuriin, sekä seikkailla puolison kanssa niin kuin nuorena aikuisena pitää. Ja epäilen, että en olis tänne uskaltanut lähteä, jos tän hetkisen työn takaamaa turvaverkkoa ei olisi ollut.”

PAREMPI TULOTASO SISÄLLÖNTUOTTAJANA

Kysyin Larilta, onko hän tyytyväinen tulotasoonsa ja vastaus on mielestäni loistava.

”Mä olen tosi tyytyväinen mun nykyiseen tulotasoon. Mä voisin väittää, että mä en olis voinut kuvitellakkaan, että tällaiseen tulotasoon vois päästä sisällöntuotannolla, mutta sillon valehtelisin. Mä tasantarkkaan tiesin, että mulla on mahdollisuus kasvattaa tästä jopa satojen tuhansien eurojen vuosibisnes, mutta aikahaarukkaa tuolle tasolle en tietenkään tiennyt. Tällä hetkellä ollaan siis yli 4000€ bruttokuukausituloissa, joka tekee vuodessa noin 50 000€. Ensi vuonna mun tavoitteena on kasvattaa yrityksen liikevaihto 100k tasolle, mutta saa nähdä mihin asti päästään.”

Lari kertoo, ettei ole elämänsä aikana tienannut missään muussa työssä yhtä paljon ja että suunta on vain ylöspäin. Suomalainen sananlasku ”Kel onni on, sen kätkeköön” ei Larin kohdalla pidä paikkaansa ja on hienoa, kuinka avoimesti hän haluaa jakaa onnistumisensa sisällöntuottajana myös muille.

”Haluan puhua näistä asioista myös avoimesti, koska raha-asioista ei uskalleta Suomessa puhua tarpeeksi avoimesti. Avoimuus auttaa ihmisiä mm. oppimaan, että mitä milläkin alalla on mahdollisuus tienata ja se auttaa ihmisiä myös puhumaan, jos on jotain ongelmia raha-asioiden kanssa. Itseäni inspiroi tosi paljon, kun kuulin, millaisia summia sisällöntuotannolla on mahdollisuus tehdä. Pääsee siis tekemään todella siistiä työtä, opettamaan ihmisiä tärkeästä asiasta ja saa vielä mukavaa palkkaa samalla.”

KUKA VOI TUOTTAA SISÄLTÖÄ AMMATIKSEEN?

Kuka voi siis rakentaa sisällöntuotannosta itselleen ammatin?

” Kenellä tahansa on mahdollisuus aloittaa esim. pelkän kännykän avulla, ihan mahtavaa!” Lari kertoo myös siitä, kuinka hän näkee omassa asemassaan läpinäkyvyyden olevan tärkeää rahojen ja sijoitusten kanssa ja hän käy säännöllisesti YouTubessa läpi sijoitussalkkuaan ja tulojen kehitystä.

”Kannustan jokaista tän haastattelun lukijaa pohtimaan omaa taloustilannetta ja nappaamaan kiinni niistä kohdista, jotka huolettaa tai ihmetyttää. Jokaisen tilanne on eri, joten se voi olla esim. puskurin pienyys, se ettei vielä ole aloittanut sijoittamista tai vaikka se, että kuukausituloista ei tunnu oikein jäävän mitään käteen. Ratkaisu näihin kaikkiin ongelmiin löytyy kyllä, kunhan se ongelma on tiedossa ja sulla on halua lähteä sitä korjaamaan!”

Eli jos päädyit tänne googlettamalla miten tienata rahaa netissä, on edellinen kappale tämän tekstin neuvoista tärkein. Rahataidot ei korjaannu sillä, että tienaat lisää rahaa mahdollisimman nopeasti. Mutta jos olet oikeasti kiinnostunut sisällöntuottamisesta ja sitoutunut rakentamaan toimeentulon sen ympärille, niin Lari toimii hyvänä esimerkkinä.

Jos olet kiinnostunut rahataitojen kehittämisesti, sisällöntuotannosta työnä sekä sijoittamisesta niin ota Mihin Sitä Säästäis? seurantaan sosiaalisen median kanavissa. Sisältöä tulee aktiivisesti Youtubeen, TikTokkiin, Instagramiin sekä Twitteriin. Nettisivuihin pääset tutustumaan tästä. Alta löydät vielä Larin vinkit siihen, miten pääset sisällöntuotannossa alkuun.

Miten aloittaa sisällöntuottaminen?

Larin vinkit:

1.       Aloita tekemään sitä sisältöä. Liian moni pohtii asiaa pitkään ja tutkailee, että mikä nyt on paras kamera tai mikä on paras blogipohja. Oikeasti asioista oppii parhaiten sitten vasta tekemällä. Sisällöntuottamisen ohella saa sitten inspiraatiota tutkia, että miten tällä oikein saa tehtyä tuloja. Ja oppii uusia tapoja tuottaa sitä sisältöä mahdollisimman tehokkaasti ja laadukkaasti.

2.       Seuraajilta saatava palautteen hyödyntäminen. Seuraajilta saatava palaute on myös todella tärkeä osa sisällön kehittämistä ja palautteen ei välttämättä tarvitse olla kirjallisia kommentteja vaan se voi olla ihan vaan se, että kuinka moni jaksaa sitä sisältöä kuluttaa.

3.       Sisällön suosion kasvattaminen vaatii aikaa ja vaivaa. Ei kannata lannistua, jos ei ekojen kuukausien aikana homma lähde rullaamaan kuin suosituimmilla staroilla. Sisällön suosion kasvattaminen vaatii aikaa ja vaivaa. Itse olen esim. tuottanut YouTubeen tässä kohtaa jo melkein 400 videota, jonka lisäksi sisältöä on muissa kanavissa satoja ja satoja.

-Annika

Lisää asiaa rahasta Instagramissa @annika.kajan