Rahamedia

View Original

Automatka Keski-Eurooppaan – Budjettiystävällinen, ympäristöystävällinen ja joustava vaihtoehto lentämiselle

Haaveiletko Keski-Euroopan kiertomatkasta ja pohdit, voisiko autolla matkustaminen olla hyvä vaihtoehto? Tänä kesänä me päätimme lähteä kesälomalla Keski-Eurooppaan ja halusimme nähdä useamman kuin yhden kaupungin - Krakovan, Wienin, Prahan sekä Budapestin. Päätimme lähteä maata pitkin, sillä autolla voi nauttia vapaammasta aikataulusta, maisemien vaihtuvuudesta sekä paikallisesta tunnelmasta aivan eri tavalla kuin lentämällä olisi ollut mahdollista.

Automatka tarjoaa loistavan tavan nähdä enemmän ja säästää sekä ympäristöä että rahaa. Tämän blogitekstin avulla saat selkeän käsityksen siitä, kuinka suunnitella onnistunut Keski-Euroopan automatka Helsingistä lähtien, mitä kannattaa ottaa huomioon matkan aikana ja kuinka säästää rahaa jo etukäteen.

Matkan Reitti: Helsingistä Keski-Eurooppaan autolla

Autolla matkustaminen Keski-Eurooppaan on näppärä tapa tutustua uusiin maihin ja kaupunkeihin omassa tahdissa. Reissun ajaksi olimme suunnitelleet puolitoista-kaksi viikkoa. Emme olleet varanneet matkasta mitään muuta kuin menomatkan Tallinnaan varattuna heti samana päivänä, kun lomani alkoi. Laivasta päästyämme lähdimme sujuvasti liikkeelle ohittaen Tallinnan keskustan ja majoituimme Riikan yläpuolelle. Heti aamulla jatkoimme kohti Puolaa, ja yövyimme Kielcessä, Varsovan eteläpuolella. Lämpöä oli yli 30 astetta ja tunnelma keskustassa oli kuin Espanjan rantaravintolassa! Matkan ensimmäinen pidempi pysähdys oli Krakovan kauniissa kaupungissa, jossa vietimme kaksi yötä tutustuen sen historialliseen keskustaan ja kuuluisaan suolakaivokseen. Krakovasta jatkoimme Wieniin, jossa myös vietimme kaksi yötä. Wienin rakennukset ja historia tekivät syvän vaikutuksen!

Ajoimme Prahaan suoraan Wienistä ja pakko myöntää, Wienin upeuden jälkeen Praha tuli liian nopeasti. Olisi ollut järkevintä viettää yksi yö jossain pikkupaikassa, luonnon keskellä, niin Prahan rakennukset olisivat tuntuneet hienommilta. Mutta upeahan myös Prahan vanhakaupunki oli! Meidän piti viettää Prahassa toinenkin yö, mutta päätimme poistua, kun rajut ukkosmyrskyt olivat tulossa Prahaan seuraavana päivänä. Samalla päätimme jättää Budapestin nyt pois suunnitelmista. Sinne ehtii joku toinen kerta!

Kotimatkalla otimme hieman pidempiä ajopäiviä, kun keli huononi. Pääsimme esimerkiksi kokemaan kolmen tunnin pituiset ukkosmyrskyt autosta käsin! Yöksi pysähdyimme Varsovan yläpuolelle Grajewoon, Riikaan ja lopulta Tallinnaan, jossa vietimme viimeisen yön ennen paluuta Suomeen. Samanlaiset suunnitelmien muutokset eivät olisi olleet mahdollisia, jos olisimme olleet kytköksissä lentojen aikatauluihin ja mihinkään muihinkaan varauksiin. Teimme majoitusvaraukset vain yhden-kahden päivän päähän.

Matkakustannukset: Paljonko automatka Keski-Eurooppaan maksaa?

Automatka oli upea mahdollisuus nähdä Keski-Euroopan eri puolia, ja samalla se oli kustannustehokas vaihtoehto lentämiselle. Ennen matkaan lähtöä on hyvä hahmottaa, kuinka paljon automatka Keski-Eurooppaan oikeastaan maksaa. Kahden hengen matkallemme kertyi seuraavat kustannukset:

• Polttoainekustannukset: Matkan aikana dieselpolttoaineeseen kului yhteensä 518 euroa. Auton keskikulutus oli 7,2 litraa sadalla kilometrillä.

• Ruokailu: Ruokakuluihin käytimme noin 500 euroa. Tämä sisälsi sekä ravintola-ateriat että kevyet välipalat.

• Majoitus: Majoituksiin kului yhteensä 623 euroa. Valitsimme kohtuuhintaisia majoituksia. Jos budjetti olisi ollut isompi, olisin panostanut lisää tähän kategoriaan.

• Muut kulut: Muut kulut, kuten tietullit (30 €), pysäköintimaksut (60 €) ja esimerkiksi Wien-kortit (50 €), toivat lisäkustannuksia. Yhteensä muita kuluja kertyi 500 euroa.

Matkan kokonaiskustannukset kahdelta hengeltä olivat yhteensä noin 2500 euroa. Yksi suurimmista helpotuksista reissullamme oli ennakkoon säästetty matkabudjetti, joka teki matkasta stressittömän ja taloudellisesti huolettoman. Säästimme matkakassan etukäteen, mikä tarkoitti, että kotiin palatessa ei odottanut iso luottokorttilasku!

Jos suunnittelet ensi kesäksi vastaavaa matkaa, arvioi kustannukset etukäteen ja jaa summa esimerkiksi kymmenelle kuukaudelle. Tee säästötilille automaattinen kuukausittainen siirto, jolloin sinulla on lomakassa valmiina matkan alkaessa. Matkakassan karttuminen on silloin osa tulevan matkan fiilistelyä! Lue aikaisempi blogikirjoitukseni matkatilistä.

Ympäristöystävällinen valinta: Automatka, lentäminen vai junalla?

Kun suunnittelet matkustamista Keski-Eurooppaan, ympäristöystävällisyys voi olla tärkeä tekijä päätöksenteossa. Automatka on erinomainen vaihtoehto lentämiselle, erityisesti silloin, kun matkustajia on useampia ja kuskia on näppärä vaihdella. Lentäminen tuottaa huomattavasti enemmän hiilidioksidipäästöjä henkilöä kohden kuin autolla matkustaminen. Autolla matkustaminen tarjoaa myös joustavuutta reitin ja aikataulun suunnitteluun. Pystyt välttämään ruuhkia, suunnittelemaan pysähdyksiä luonnonkauniille alueille ja pitämään päästöt minimissä. Automatka on erinomainen valinta, jos haluat matkustaa ympäristöystävällisemmin ja nähdä enemmän matkasi aikana.

Jos ajaminen ei ole sinulle luontevaa tai haluat vaihtoehtoisen tavan matkustaa maata pitkin, junamatkustaminen on loistava vaihtoehto. Junat tarjoavat mukautuvan ja ympäristöystävällisen tavan liikkua, erityisesti Euroopassa, jossa junaverkosto on kattava ja tehokas. Junamatkustaminen voi olla rauhallinen ja miellyttävä kokemus, jossa voit nauttia maisemista ilman ajamiseen liittyvää stressiä. Matkustaminen junalla antaa myös mahdollisuuden tutustua useisiin kaupunkeihin ja maihin samalla reissulla.

Vinkit Keski-Euroopan automatkaa suunnitteleville

Jos suunnittelet omaa Keski-Euroopan automatkaa, tässä muutama käytännön vinkki:

1. Suunnittele matkareitti huolellisesti: Keskustele etukäteen matkaan lähtevien kanssa ja selvitä, mitkä kaupungit ja nähtävyydet ovat heille tärkeitä. Varaamalla aikaa sekä tärkeille kohteille että yllätyksille, kuten paikallisille tapahtumille tai erikoisille pysähdyksille, varmistat unohtumattoman matkan.

2. Säästä matkakassa etukäteen: Matkan suunnittelu alkaa hyvissä ajoin säästämällä matkabudjetti etukäteen. Automaattinen kuukausittainen tilisiirto auttaa varmistamaan, että sinulla on tarvittavat varat valmiina loman alkaessa.

3. Valmistaudu yllättäviin tilanteisiin: Varaa aikaa mahdollisiin viivästyksiin ja varaudu yllättäviin tilanteisiin, kuten tietöihin, ruuhkiin tai sääolosuhteiden muutoksiin. Pitämällä matkasuunnitelman joustavana voit varmistaa, että matka sujuu stressittömästi ja mukavasti. Jos joudut liikenneruuhkaan, esimerkiksi tiellä olevan onnettomuuden takia, voit joutua viettämään tunteja autossa. Pidä aina mukana autossa riittävästi vettä ja evästä, jotta reissu pysyy mukavana kaikissa tilanteissa.

4. Varmista vakuutukset ja asiakirjat: Tarkista, että sinulla on voimassa oleva matkavakuutus sekä auton vakuutukset, jotka kattavat ulkomailla ajamisen. Ota mukaan myös kaikki tarvittavat asiakirjat, kuten auton rekisteriote, voimassa oleva ajokortti ja vihreä kortti, joka on todistus autovakuutuksen voimassaolosta ulkomailla.

5. Tutustu paikallisiin liikennesääntöihin: Eri maissa on erilaisia liikennesääntöjä ja -tapoja. Tutustu etukäteen eri maiden liikennesääntöihin, erityisesti nopeusrajoituksiin, tietulleihin ja pysäköintiin. Esimerkiksi Puolassa nopeusrajoitusmerkkejä näkyi moottoriteillä hyvin harvakseltaan, ja oikean nopeusrajoituksen selvittäminen oli haastavaa paikallisten ajotapojen perusteella. Lisäksi joissakin maissa on pakollista pitää autossa varoituskolmiota, huomioliivejä, sammutusvälineitä ja ensiapupakkausta. Luiimme Autoliiton sivulta hyviä vinkkejä ennen reissua.

6. Valmistaudu katevarauksiin: Emme nostaneet ollenkaan käteistä mukaan, vaan pärjäsimme koko matkan pankki- ja luottokorteilla. Useissa Keski-Euroopan maissa tankatessa kortilta tehdään katevaraus, joka ei palaudu tilille yhtä nopeasti kuin Suomessa. Katevarauksen palautuminen voi kestää jopa viikon! Tämän vuoksi varmistimme, että luottokortillamme oli jatkuvasti tarpeeksi käyttövaraa maksamalla säästetyillä rahoilla luottokortin saldoa säännöllisesti matkan aikana. Tämä auttoi välttämään tilanteet, joissa luottoraja olisi täyttynyt yllättävien katevarausten vuoksi.

7. Varustaudu automatkaan viihdykkeillä: Pitkät ajomatkat voivat olla väsyttäviä, joten varmista, että sinulla on viihdykettä mukana. Äänikirjat, podcastit ja soittolistat voivat tehdä matkan mukavammaksi. Niitä voi ladata puhelimeen, jolloin et tarvitse edes verkkoyhteyttä kuuntelun aikana. Jos matkustat lasten kanssa, varaudu heidän viihdyttämiseensä erilaisilla peleillä ja kirjoilla. Kuuntelimme matkalla usein paikallisia radiokanavia, jolloin paikallinen kieli oli mukana reissussa koko ajan - eikä mainokset ärsyttäneet, kun ei niistä mitään ymmärtänyt!

8. Ota huomioon ruuhkahuiput: Vältä ajamista vilkkaimpina aikoina. Tämä voi säästää aikaa ja hermoja, sekä auttaa nauttimaan matkasta enemmän. Vaikka tuntisit reitin, esimerkiksi monotonisen Via Baltican, kannattaa käyttää Google Mapsia. Sen avulla saat ajantasaista tietoa liikenneruuhkista, onnettomuuksista, tietöistä ja jopa poliisin nopeusratsioista. Google Mapsiin ei tietystikään voi luottaa täysin sokeasti, mutta se on erinomainen työkalu matkasuunnitelmien ja reitin optimointiin, erityisesti pitkien ajomatkojen aikana.

Automatka Keski-Eurooppaan oli unohtumaton kokemus, joka tarjosi paljon enemmän kuin ennalta odotimme. Autolla matkustaminen oli ympäristöystävällinen, budjettiystävällinen ja joustava tapa tutustua Eurooppaan. Suosittelemme lämpimästi harkitsemaan tätä matkustusmuotoa seuraavalle kesälomallesi!